Forsiden.

Nyhedsbrev nr. 2: 2024

Status september 2024:

Nordfyns Museum og Bogense Lokalhistoriske Arkiv tog afsked med kulturarvskoordinator og fungerende museumsleder Anders Myrtue ved udgangen af maj måned. Anders Myrtue lod sig pensionere ved denne lejlighed. Ved en sammenkomst på museet i Bogense, hvortil de øvrige medlemmer af NOAM (Nordfyns Arkiver og Museer) var indviet, blev der sagt farvel til Anders og tak for samarbejdet gennem ca. 4 år.

Anders var inspirator og satte en række gode initiativer i gang ved museet og arkivet med vægt på struktureret registrering af genstande og arkivalier. Der blev også opnormeret på it-området i samarbejde med andre samarbejdspartnere i NOAM. Så vi står et godt sted til det videre arbejde.

Der kommer stadig nye frivillige til og byder ind på de mange opgaver. Så der er både travlhed og en god stemning på museet på de dage og i de timer, hvor der bliver arbejdet med tingene.

Ang. renoveringen af museets 140 år gamle tag, som Nordfyns kommune har bevilget penge til, er forklaringen på den endnu ikke foretagne renovering, at der mangler plads i kalenderen hos de håndværkere, kommunen samarbejder med. Vi håber på en snarlig igangsættelse.

Når vi siger farvel til en, skal vi også sige goddag til en anden – og det bliver endda til to nye ansigter. Som museumsleder og ny kulturarvskonsulent for Nordfyns kommune har vi fået en rigtig spændende person i Peter Henningsen, historiker, etnolog og en flittig forfatter.

Peter Henningsen har haft spændende ansættelser ved bl.a. Landsarkivet i Odense, Rigsarkivet, leder af Frilandsmuseet, Brede Værk og Nationalmuseets Fartøjssamling i en årrække og senest museumsinspektør på fødeøen Ærø. Peter tiltræder sin stilling 1. oktober.

Vi havde også behov for en ny arkivleder ved Anders fratræden. Det blev en relativ nyuddannet, Rasmus Maul Greve, bosat på Nordfyn, der fra 1. oktober indgår i en delestilling mellem arkiverne i Bogense og Otterup. Han er uddannet historiker og i kommunikation og har bl.a. erfaring fra Middelfart Museum. Det er to dygtige personer med brede kompetencer, vi får ind ad døren.

Der bliver lige nu arbejdet med færdiggørelsen af årsskriftet 2024, der bliver udgivet på Arkivernes Dag lørdag den 9. november. Der vil være åbent på museet og arkivet den dag og der vil blive udsendt yderligere information om det. Museet og arkivet er desuden bidragydere til Sletten, det fælles nordfynske historiske tidsskrift, der ligeledes kommer på gaden i november måned.

på vegne af Nordfyns Museum og Bogense Lokalhistoriske Arkiv

Leo Jensen og Jens Ole Bentzen