Nordfynske Jernbane

Billedet er fra Lokalhistorisk Arkiv i Bogense og viser jubilæumstoget i anledning af Nordfynske Jernbanes 40 års fødselsdag i 1922. Jernbanen blev åbnet i 1882 og forbandt Bogense med Odense via Otterup. Jernbanen blev nedlagt 31. marts 1966.

Billedet er taget på Bogense Station og er fra 1922.

Billedet er fra Lokalhistorisk Arkiv i Bogense og viser Nordfynske Jernbanes personvogn A7. Det er en Scandia bygget i 1911 på Scandia togfabrikken i Randers. Vognen havde en længde på 11,85 meter og havde en egenvægt på 11,9 ton. De var en kupevogn med 12 pladser i 2 kupeer på I Klasse og 30 pladser på III Klasse. Koksfyret dampvarmeanlæg, elektrisk belysning, vakuumbremse og 2 toiletter.

Vognen blev i 1962 foræret til Dansk Jernbanekub i Maribo, hvor den kom i drift på veteranjernbanen mellem Maribo og Bandholm

Vognen er stadig i drift.

Billedet er fra omkring 1950.

Billedet er fra Lokalhistorisk Arkiv i Bogense og viser NFJ T1, rangertraktor bygget af Pedershåb Maskinfabrik i Brønderslev i 1951. Byggenummer 440, Type RV8E, Makinnummer 20466. Ford V8- cylindret benzinmotor. Mekanisk transmission. Akselafstand 1,6m. Bogense 1951-66. Udrangeret 1966 og ophugget 1968.

Effekt 85HK, Længde 4,5 m, tjenestevægt 5 tons og hastighed 25 km/h.

Rangertraktoren kørte hele sin levetid på stationen i Bogense. Den var på begge pufferplanker mærket “NFJ Nr.1″. Efter få år monterede banen et tag båret af et rørstel, samt presenningafdækning for og bag.

Billedet er fra omkring 1960.

Billedet er fra Lokalhistorisk Arkiv i Bogense og viser Nordfynske Jernbanes skinnebus MÅGEN med bivogn på Bogense Banegård.
I MÅGEN var monteret en Frichs 8-cyl dieselmotor 8115cc. 4-trin mekanisk gearkasse. Trykluftbremse. Der var 48 pladser i 2 kupeer og toilet. Den blev leveret i december 1948 fra Scandia togfabrikken i Randers. Udrangeret 1966 og ophugget 1967.
I bivognen var der plads til passagerer og toilet. I enkelte bivogne var der et rejsegodsrum, hvilket betød færre passagerer.
En skinnebus er betegnelsen for forskellige typer af lette solomotorvogne og tilhørende bivogne, rejsegodsvogne og styrevogne, der benyttes til persontrafik, hovedsageligt på side- og privatbaner.
Nordfynske Jernbane havde 4 skinnebusser i perioden 1945-1952 med tilhørende bivogne og rejsegodsvogne.

Billedet er fra Lokalhistorisk Arkiv i Bogense og viser et godstog på Bogense Banegård. Lokomotivet er NFJ MV 5, et dieselelektrisk motorlokomotiv bygget i 1932 hos A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie , Århus. Motoren var en Frichs 621C 6 cyl. dieselmotor. Dieselelektrisk. Effekt 250 HK, hastighed 75km/t og vægt 46 tons. Det blev udrangeret i 1961 og ophugget i 1964.

Efter lokomotivet er der godsvogne med landbrugsmaskiner fra Brødrene Bendix, København, som var et af landets største grossistfirmaer indenfor landbrugsmaskiner. Brødrene Bendix handlede blandt andet med Schebyes Maskinfabrik i Bogense.

Billedet er fra omkring 1955.